Tuesday 8 May 2012

Photography For Dummies : ISO

Saya telah bercakap tentang Photography For Dummies : The Exposure Triangle di mana setiap elemen berkait dengan setiap elemen lain.Hari ini kita akan belajar tentang ISO dan bagaimana ia akan memberi kesan kepada shot anda.Jadi apa itu ISO?

Dalam fotografi tradisional (filem) ISO (atau ASA) adalah petunjuk bagaimana sensitif filem terhadap cahaya. Ia diukur dalam nombor (anda mungkin melihat mereka pada filem - 100, 200, 400, 800 dan sebagainya). Semakin rendah nombor yang lebih rendah kepekaan filem dan lebih halus biji-bijian di dalam tembakan yang anda ambil.



Dalam Digital Photography ISO mengukur kepekaan sensor imej. Prinsip-prinsip yang sama digunakan dalam fotografi filem - rendah bilangan kamera kurang sensitif kepada cahaya dan lebih halus bijian. Lebih tinggi ISO tetapan secara amnya digunakan dalam situasi yang gelap untuk mendapatkan kelajuan pengatup lebih cepat (contohnya satu acara sukan dalaman apabila anda mahu untuk membekukan tindakan dalam cahaya rendah) - Walau bagaimanapun, ianya menyebabkan shot yang banyak noise(bintik-bintik halus).

100 ISO yang diterima umum sebagai 'biasa' dan akan memberikan anda shot yang sharp (kurang noise).


Kebanyakan orang cenderung untuk menyimpan kamera digital mereka dalam 'Mod Auto' di mana kamera memilih setting ISO yang sesuai bergantung kepada keadaan anda mengambil gambar (ia akan cuba untuk menyimpan serendah yang mungkin) tetapi kebanyakan kamera juga memberi anda peluang untuk memilih ISO anda sendiri juga.


Apabila anda mengambil alih tetapan kamera anda dan pilih ISO tertentu anda akan perasan bahawa ia memberi kesan kepada aperture dan kelajuan shutter yang diperlukan untuk shutter speed yang diperlukan untuk exposure yang bagus. Sebagai contoh - jika anda tetapkan ISO anda sehingga 100 ke 400 anda akan dapati bahawa anda boleh menembak pada kelajuan shutter yang lebih tinggi dan / atau bukaan yang kecil tetapi saya selalu menetapkan ia sebagai manual supaya saya mempunyai lebih kawalan ke atas shot, tetapi sekali lagi ini adalah pilihan peribadi anda sendiri.


Apabila memilih tetapan ISO saya akan bertanya kepada diri sendiri empat soalan berikut:


Cahaya - Adakah subjek terang?

Bijian(Grain) - Adakah saya mahukan gambar berbintik atau gambar tanpa noise?
Tripod - Adakah saya menggunakan tripod?
Subjek Bergerak - Apakah subjek saya bergerak atau pegun?

Jika terdapat banyak cahaya, saya inginkan kurang noise, saya menggunakan tripod dan subjek saya adalah pegun saya biasanya akan menggunakan tetapan ISO yang cukup rendah.


Walau bagaimanapun jika ia gelap, saya sengaja mahu butir, saya tidak memiliki tripod dan / atau subjek saya bergerak saya mungkin mempertimbangkan meningkatkan ISO kerana ia akan membolehkan saya untuk shoot dengan kelajuan shutter yang lebih cepat dan masih mendedahkan shot dengan baik.


Sudah tentu dengan peningkatan ini dalam ISO akan menghasilkan noise.


Situasi di mana anda mungkin perlu untuk menolak ISO ke tetapan yang lebih tinggi termasuk:


Acara sukan indoor - di mana subjek anda bergerak pantas tetapi anda mungkin mempunyai cahaya terhad.

Konsert - juga kurang cahaya dan sering kali tidak membenarkan flash photography
Balai Seni, dan sebagainya - kebanyakan galeri mempunyai peraturan tidak boleh menggunakan flash dan sudah tentu dalam bangunan yang tidak baik terang.
Parti harijadi - meniup lilin di dalam sebuah bilik gelap boleh memberi anda shot yang moody tetapi menarik yang akan rosak jika menggunakan flash. Meningkatkan ISO boleh membantu merakam moment.


ISO adalah satu aspek yang penting dalam fotografi digital.Anda perlu mempunyai pemahaman tentangnya jika anda mahu untuk mendapatkan lebih banyak kawalan kamera digital anda. Eksperimen dengan tatacara yang berbeza dan bagaimana ia memberikan imej anda kesan yang berbeza hari ini.


Untuk versi Bahasa Inggeris(English),sila klik di pautan(link) yang disediakan dibawah :

No comments:

Post a Comment